עברת לידות ומבצעת פעילות גופנית? הנה מה שאת חייבת לדעת

רותם אוסנברג
רותם אוסנברג

מאמנת כושר ותזונה לנשים במעגלי החיים ומנחת סדנאות

בעולם האימון קיים חוסר מודעות משמעותי באשר לצרכים הספציפיים של נשים במהלך השנתיים שלאחר הלידה בפרט ונשים שעברו לידות בכלל.

כשהחלתי להתאמן לאחר הלידות שלי, לא ידעתי למשל, שכאשר אני מפעילה לחץ תוך בטני (שקיים באחוז ניכר מהתרגילים) אני מחמירה את מצב רצפת האגן שלי. לא ידעתי גם שכפיפות בטן רגילות לא רק שאינן מועילות לצמצום היקף המותנים, אלא אף מחמירות את הנזקים שנוצרו במהלך הלידה בשרירי הבטן. וכך דוגמאות נוספות שונות ומגוונות. בנוסף, לא הכרתי תרגילים המותאמים ספציפית למצב הגופני שלי.
לאחר לידה ניתן לחזור לפעילות גופנית באישור רופא בתום כ – 6 שבועות אחרי לידה נרתיקית או כ – 10 שבועות אחרי ניתוח קיסרי. נשים רבות אחרי לידה להוטות להוריד את המשקל שעלו ולהתחטב, אולם חשוב מאוד לזכור שהפעילות הגופנית חייבת להבנות באופן הדרגתי וישנם היבטים שחובה לתת להם תשומת לב בזמן האימון. הנה כמה מהם:

  1. מומלץ להימנע מתרגילים המפעילים לחץ תוך בטני משמעותי. בתרגילים שכן נבחר לבצע, יש להפעיל טכניקות לשמירה על רצפת האגן המבוססות על כיווץ.
  2. יש לתת את הדעת להיחלשות הרצועות הנגרמת מהורמונים המופרשים בהריון ולחזק איזורים מועדים.
  3. יש לברר רגישויות וכאבי מפרקים ולבצע תרגילים מותאמים עם עומס מופחת. במקרה של רגישות באגן, יש לדאוג לקיבוע האגן במהלך האימון.
  4. יש לאבחן בעיות יציבה שנוצרו במהלך ההריונות, ולבצע תרגילים מותאמים המחזקים שרירים רפויים ומותחים שרירים מכווצים.
  5. יש לבדוק הפרדות של שרירי הבטן (DRA-Diastasis Recti Abdominis) כל מספר שבועות ולבצע תרגילי בטן מותאמים לאבחון.

חשוב מאוד לקבל את ההדרכה הנכונה ולהתייעץ עם אנשי המקצוע המוכשרים לכך, והכי הכי חשוב – להקשיב לגוף.

מוזמנת לשתף חברות

השאירי תגובה

דילוג לתוכן